IX KONFERENCJA PSNiT CZARNA GÓRA 2017

Tytuł Konferencji:

POLSKA ZIMA marką turystyczną. Budowanie domu polskich marek turystycznych a branża narciarska.

Termin:  29-31 maja 2017 r.

Miejsce:  Aparthotel Czarna Góra

ul. Na Skarpie 4,  57-512 Biała Woda

 Czarna Góra S.A. – typowa narciarskia osada – wiele kolei i wyciągów, pensjonaty, restauracje, całe zaplecze dla narciarzy. Nowe inwestycje, nowe hotele i apartamenty. Jeszcze widać pole do popisu dla nowych realizacji.
Jest też przestrzeń, napawamy się zielenią, lasem, rzeką, górami, po prostu naturą.

W takiej oto scenerii odbyła się kolejna, dziewiąta już konferencja naszego stowarzyszenia. To druga, co do frekwencji, konferencja w historii PSNiT.
Brało w niej udział 143 osoby, reprezentujące 75 ośrodków narciarskich, 28 firm branżowych. Byli z nami 3 posłowie, 4 burmistrzów z miejscowości narciarskich, przedstawiciele GOPR, PSP, SiTN i TDT.

Pierwszy dzień, zwyczajowo poświęcony był na rozmowy, zapoznanie się z ośrodkiem, w którym byliśmy. Mieliśmy też okazję wysłuchać pięciu prezentacji firm dostarczających infrastrukturę dla ośrodków. Wieczór – branża zakończyła w niedaleko położonym ośrodku Kamienica, w którym biesiadowaliśmy w Browarze Kamienica.

Największym atutem naszego środowiska jest to, że mimo przeciwności, nadal jesteśmy aktywni, nadal myślimy co zrobić, żeby nasze ośrodki były coraz bardziej przyjazne turystom. Stąd też namysł nad stworzeniem marki – POLSKA ZIMA, kontynuacja pomysłu Podsekretarza Stanu MSiT Dawida Laska.

Pomimo barier jakie stawia nam nieprecyzyjne prawo, które nie pozwala na usystematyzowany, przewidywalny rozwój, polskie stacje są coraz lepiej zarządzane a ich produkty coraz bardziej dostrzegane.

Gabriele Lenger z Austriackiego Ośrodka Informacji Turystycznej, poprosiliśmy o to, żeby powiedziała nam jak się promuje turystkę w Austrii i jakie budżety otrzymują od państwa. Imponujące to były liczny i niezwykle precyzyjnie działająca maszyna promocji. Nie ukrywany, że zapraszając Gabriele, chcieliśmy pokazać narzędzia jakie rząd polski ma, aby wspomóc w promowaniu turystyki krajowej.

Konferencja nie ma na celu wystawianie laurek dla branży, chce poruszać i wskazywać na te miejsca, które trzeba zmienić, ulepszyć. Takie też było wystąpienie Szymona Sikorskiego, założyciela Publicon, z Wrocławia. Wykład nas poruszył do myślenia, a nawet w pierwszej chwili oburzył. W efekcie prezentacja pozwoliła nam na zobaczenie naszych słabych stron.
Grzegorz Zięba z IKONY pokazał nam, jaką siłą w obecnym czasie są krótkie i dłuższe filmy, dobrze zaplanowane i zrealizowane. To swoista mantra w roku 2017 wśród promocji w social media i nie tylko.

Zwieńczeniem obfitego dnia konferencyjnego było Walne Zebranie PSNiT, które było połączone z wyborami nowych władz: Zarządu i Komisji Rewizyjnej.


Podczas dyskusji Walnego Zebrania przewijał się temat naszych barier rozwoju i pojawianie się nowych, chociażby projektu prawa wodnego, które uderzy w branżę narciarską. Walne Zebranie przyjęło stanowisko w tej sprawie, przekazane ono zostało posłom, którzy uczestniczyli w konferencji.
Dyskusja dodała nam nowej energii i chęci do działania. Po raz kolejny mogliśmy obserwować, iż naszą niezaprzeczalną siłą jest wspólne działanie.

Trzeci dzień konferencji to warsztaty z psnitowskiej apki, które cieszyło się dużym zainteresowaniem.
Ważnym, wieńczącym konferencję tematem była sprawa odpowiedzialności w momencie kryzysu – ewakuacji z kolei linowej.
Temat poprowadził przedstawiciel GOPR – Janusz Rutka. W dyskusji brali również czynny udział przedstawiciele TDT i Państwowej Straży Pożarnej.
Wnioskiem z dyskusji było zaplanowanie spotkania między PSNiT, GOPR, TOPR, TDT i PSP, jak również konieczność zmian w Ustawie o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich.

Rozmowy, po zakończeniu konferencji, jeszcze długo trwały podczas wspólnego obiadu.
Mamy nadzieję, że entuzjazm, wyraźnie odczuwalny podczas konferencji, zostanie z nami na dłużej i będzie przekuty w konkretne działania.