VII KONFERENCJA PSNiT KAZIMIERZ DOLNY 2015

Tytuł Konferencji:

RAZEM, CZY KAŻDY SOBIE? Czy ośrodki narciarsko-turystyczne mają potrzebę współpracy?

Termin: 08 – 10 czerwca 2015 r.

Miejsce: HOTEL KRÓL KAZIMIERZ
ul. Puławska 86, 24-120 Kazimierz Dolny

Mimo odległego miejsca, jaki wybraliśmy na tegoroczną konferencję, idea podróżowania do naszych ośrodków sprawiła, iż frekwencja dopisała. Zarejestrowanych uczestników mieliśmy 135, w tym 40 ośrodków narciarskich reprezentowanych przez 60 osób, 26 firm dostarczających usługi i produkty dla sektora narciarskiego, z czego 20 miało swoje stoiska w części targowej.

Nie zapominamy również o ponad 20 zaproszonych gościach, w których gronie byli przedstawiciele parlamentu, ministerstw, samorządów, mediów, świata prawa i nauki.

Tegoroczne hasło konferencyjne wybrzmiało nie tylko na sali, lecz również w rzeczywistości. Jednym z owoców była deklaracja kolejnych ośrodków do członkostwa w PSNiT. Dyskusja z parlamentarzystami, która odbyła się drugiego dnia konferencji pokazała, że inaczej niż razem po prostu się nie da.

Podczas konferencji ogłosiliśmy również, że zaczynamy współpracę ze słowackim stowarzyszeniem Lavex i będziemy wspólnie tworzyć targi dla branży narciarskiej – naprzemiennie, co dwa lata – raz u nich raz u nas. Pierwsze targi pod wspólnym brendem odbędą się w kwietniu 2016 roku, na Słowacji. Już pod koniec czerwca będziemy mieli kolejne robocze spotkanie z Lavex dotyczące szczegółów współpracy.

Okazuje się, że podstawowe wskazówki, Olivera Kerna ze Skiresorts, czyli doświadczenie z Alp bezwzględnie mówi, iż nie ma innej drogi niż RAZEM. Przykładów było mnóstwo: wspólne karnety, reklama jako region a nie poszczególne stacje, sprzedaż miejsc noclegowych online itp itd.

Mamy na to dowody również w Polsce. Kilka lat nad opracowaniem wspólnych skipasów dały swoje owoce. Zieleniec jawi się od kilku lat narciarzom jako duży potencjał tras i wygoda, bo wszystko podane na jednym karnecie a i spójność reklamy też pomaga. Prezentacja TatrySKI, a szczególnie slajdy z wykresami same mówią za siebie – nie dosyć, że naszym klientom lepiej, bo jeżdżą na jednym karnecie w 6 podhalańskich stacjach, to również ośrodki widzą wyraźnie, że sprzedaż karnetów wspólnych nad lokalnymi góruje.

Mieliśmy też prezentacje dotyczące działań stacji od kuchni. Firma SANPRO przekazała nam jak możemy zaoszczędzić wydatki i cenny czas podczas sezonu zimowego i zatrudniać pracowników tymczasowych. AGH podało nam również przepis na współpracę między jednostkami naukowymi a ośrodkiem przy udziele funduszy unijnych.

Zaproszone towarzystwa ubezpieczeniowe przedstawiły ofertę dotyczącą ubezpieczeń narciarzy, co też możemy uważać za jedno z naszych wspólnych działań na kolejne sezony.

Po obfitym w obrady dniu mogliśmy trochę odetchnąć odwiedzając Stację Kazimierz, potem serdeczne i bardzo rodzinne spotkanie u nestora narciarstwa na lubelszczyźnie – Kazimierza Antonia, który jak zawsze uśmiechnięty i przyjaźnie nastawiony do ludzi, pokazywał jak zmienił się Rąblów. Końcowym przystankiem tego dnia była kolacja w Parchatce (kolejnej stacji narciarskiej należącej do PSNiT) wraz z niespodzianką, czyli smacznym występem grupy Betty-Q. W dobrych nastrojach, rozmowom kuluarowym nie było końca.

Następny dzień to nic innego jak przekonanie branży narciarskiej jak ważną gałęzią przemysłu jest turystyka. Kolejny raz Ministerstwo Sportu i Turystyki deklarowała pomoc i wsparcie i potwierdzała dobre relacje między stowarzyszeniem a ministerstwem. Żałujemy, że nie dotarła na konferencję wiceprezes POT. Byliśmy bardzo ciekawi jak rząd, poprzez organizację POT, promuje polską zimę zarówno dla turystów krajowych i zagranicznych.

Wykład dotyczący instrumentów finansowych UE na lata 2014-2020 również potwierdził, że pierwszeństwo mają wspólne działania, np. klastry.

Z ważnych przyczyn nie dotarł na konferencję bardzo lubiany przez uczestników Szymon Sikorski, który, w związku z nowym logo PSNiT (zostanie zaprezentowany już wkrótce), miał mówić o “Dobry branding. Rola i funkcje estetyki w komunikacji i sprzedaży usług turystycznych.”. Pan Sikorski wszystkich uczestników pozdrawia i zapewnia, że wraz z nowym logo będzie dostępna również jego prezentacja, której nie mógł osobiście wygłosić.

Okazało się, że godzina, przeznaczona przed oficjalnym zakończeniem konferencji, była wypełniona dyskusją i gdyby nie ramy czasowe trudno byłoby skończyć rozmowy i wymiany opinii. Jak widać potrzeba spotkań jest niewymuszona i naprawdę konieczna.

Na zakończenie sygnalizujemy, iż do dwóch tygodni będzie dostępny nietypowy, a bardzo przydatny dla branży, “gadżet” konferencyjny w postaci warsztatu video z zagadnień promocji ośrodka narciarskiego, przygotowany specjalnie dla uczestników konferencji PSNiT przez PUBLICON. Będzie dostępny wyłącznie dla uczestników konferencji w Kazimierzu. Mamy nadzieję, że to kolejne novum wprowadzone przez PSNiT to dobre narzędzie, które w praktyce wykorzystają ośrodki.