O Stowarzyszeniu Statut PSNiT Członkowie Oferty firm Dołącz do nas Kontakt Strefa wewnętrzna

  Raport Onet: Najlepsze ośrodki narciarskie w Polsce w 2015r.  

 



Po raz szósty prezentujemy wyniki corocznego raportu Onetu na najlepsze polskie ośrodki narciarskie.
Jak co roku odwiedziliśmy ponad 60 stacji, oceniając je pod kątem atrakcyjności dla narciarzy.   W tym roku zmieniliśmy nieznacznie kryterium oceny. Przekonajcie się, które miejsce jest najlepsze w tym sezonie do uprawiania białego szaleństwa.



Jak ocenialiśmy ośrodki?

Zanim zaprezentujemy wyniki punktacji na najlepszy ośrodek narciarski w Polsce, przedstawiamy kilka uwag porządkowych dotyczących wielkości poszczególnych stacji. Wyraźnie wytworzyła się granica między małą a dużą stacją narciarską

Charakterystyczną cechą małej stacji narciarskiej jest fakt, że zajmuje ona swoim obszarem jeden stok. Może być on obsługiwany przed kilka wyciągów, ale obszar do jazdy na nartach nie wykracza poza jedną stronę góry. Są oczywiście od tego wyjątki, ale o tym za chwilę. Wyraźnie zarysowała się tendencja, że głównym wyciągiem takiego ośrodka jest przynajmniej 4-osobowa kanapa. Jest to już niemal standard. Przy czym są miejsca, gdzie mamy 6-osobowe kanapy, a nawet gondole (Świeradów), w małym ośrodku.

Jeśli stok jest wystarczająco szeroki, uzupełnieniem głównego krzesła są wyciągi orczykowe, a nierzadko także kolejne krzesełko. Dopiero w miarę powodzenia biznesu stacja taka rozrasta się do wielkości dużej. To zresztą typowy model rozwoju stacji narciarskiej na całym świecie. Typowy, ale nie wyłączny oczywiście.

Na "wyposażeniu" typowej małej stacji powinien być oczywiście parking (koniecznie darmowy), zaplecze sanitarne, gastronomiczne, a nierzadko także hotelowe.

Duża stacja charakteryzuje się nie tylko większą ilością wyciągów i tras, ale także tym, że na nartach można zjeżdżać na różne strony góry, a czasem także na stokach sąsiednich wierzchołków jak np. w Szczyrku. Są oczywiście od tego odstępstwa - np. Zieleniec oferuje jazdę po jednej stronie góry, ale oferta wyciągowa ośrodka i tak jest olbrzymia, jak na polskie realia.

Oceniając poszczególne stacje, skupiliśmy się na najważniejszych kryteriach, stosując skalę ocen od 1 do 10.

Najpierw ocena dojazdu połączona z ofertą parkingową. Standardem w XXI wieku są oczywiście darmowe parkingi - więc każda dodatkowa opłata wpływać musi na obniżenie oceny.

Następny punkt to jakość wyciągów, gdzie oceniamy przepustowość stacji, a także logikę rozmieszczenia wyciągów względem oferty tras.

Kolejny punkt to zróżnicowanie tras, a właściwie ogólna ocena oferty tras. Celowo w opisie nie uwzględniliśmy przygotowania tras, bowiem w obecnych czasach znakomite przygotowanie tras to po prostu warunek konieczny funkcjonowania ośrodka. Zresztą, kto nie ma odpowiedniego sprzętu do naśnieżania, a potem do przygotowania tras, zostaje bardzo szybko zweryfikowany przez coraz bardziej wymagający rynek narciarzy.

Kolejny punkt to oferta gastronomiczna i noclegowa i w ślad za nimi dodatkowe możliwości, jakie oferuje miejsce, czyli np. fakt istnienia torów saneczkowych, tras biegowych, basenów termalnych, spa etc.

Następny punkt to ogólna atrakcyjność miejsca: widoki, jakie oferuje stacja, zagospodarowanie krajobrazu czy choćby apres-ski, a więc możliwość zabawienia się po nartach. Jak łatwo sobie wyobrazić, najatrakcyjniejszym miejscem pod tym względem w Polsce zawsze (a może nie zawsze?) będzie stacja na Kasprowym Wierchu, który oferuje nie tylko unikatowe, prawdziwie alpejskie widoki, świetne trasy, ale także wszystkie wieczorne atrakcje Zakopanego.

Na koniec postanowiliśmy ocenić także dostęp do informacji, czyli de facto, w jaki sposób dana stacja wyszukuje się i przedstawia w internecie, a także przejrzystość strony internetowej. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę gestorom, że sama nazwa miejsca, a nawet miejscowości czasem niewiele mówi przeciętnemu mieszkańcowi miasta. Podstawowe dane, jak lokalizacja na mapie, najwygodniejszy sposób dojazdu, kamery na stokach i warunki narciarskie, powinny być zatem podane jak najbardziej "łopatologicznie"!

Inwestycje i zmiany

Jedną z najważniejszych, a być może nawet rewolucyjnych, zmian w ofercie polskich stacji narciarskich jest wejście na nasz rynek potentata zza południowej granicy, czyli słowackiej spółki Tatry Mountain Resorts. Spółka TMR brała czynny udział w głośnej prywatyzacji Polskich Kolei Linowych. Ostatecznie TMR nie została właścicielem PKL, co nie znaczy, że "obraziła się" na polski rynek. Wręcz przeciwnie - TMR znalazła inne miejsce do inwestycji i wybrała chyba najlepiej, jak się dało, czyli Szczyrkowski Ośrodek Narciarski (dawny ośrodek GAT Czyrna-Solisko).

SON od wielu lat wymaga doinwestowania, a przecież jest to nominalnie (jeśli chodzi o kilometraż tras) największy ośrodek narciarski w Polsce! TMR zapowiedziało już szczegółowe zmiany w infrastrukturze narciarskiej, a są one takie, że aż trudno uwierzyć w ich realizację. Ma powstać m.in. gondola z 10-osobowymi kabinami, cztery 6-osobowe kanapy i jedna 8-osobowa oraz cztery nowe wyciągi orczykowe. Wszystko to ma być zbudowane do 2019 roku.

Zanim to wszystko się stanie, już odczuliśmy w Szczyrku jakościowe zmiany - infrastruktura tej zimy pozostaje niemal bez zmian, ale dzięki umowie TMR i Centralnego Ośrodka Sportu - gestora terenu na Skrzycznem - na trasach SON i COS można jeździć na wspólnym karnecie.

Ta długo oczekiwana zmiana powoduje, że ofertę narciarską, ulokowaną na stokach Skrzycznego i Małego Skrzycznego, należy oceniać jako jedną, a to powoduje znaczny wzrost atrakcyjności tego miejsca. Łatwo sobie wyobrazić, że gdy TMR dopnie swego, to dysponujący świetnymi warunkami terenowymi Szczyrk "odjedzie" narciarskiej konkurencji w Polsce - tak jak to miało już przecież miejsce w latach 70. i 80. ubiegłego wieku.

Konkurencja jest najlepszym motorem postępu, dlatego najbliższe lata zapowiadają się niezwykle ciekawie. Tym bardziej że i w tym roku rywale Szczyrku nie marnują czasu.

Lider, a może nawet pionier modelowego zagospodarowania warunków terenowych - Białka Tatrzańska, a konkretnie gestorzy stacji na Bani, Kotelnicy i Kaniówce w tym sezonie postanowili oddać do użytku aż dwa nowe krzesełka i jak już pisaliśmy w raporcie o nowych inwestycjach w Polsce: są to 6-osobowe kanapy.

Dzień połączenia Kotelnicy z Kaniówką zbliża się wielkimi krokami, a ptaki śpiewają, że to jeszcze nie koniec i wkrótce dojdzie do połączenia oferty Białki Tatrzańskiej z Bukowiną Tatrzańską poprzez połączenie wyciągami i trasami Kotelnicy ze stacją na Wierchu Rusińskim! To by było naprawdę coś. Tym bardziej że wspomniana stacja Rusiń-Ski właśnie oddaje do użytku drugie krzesełko na stoku i będzie to 6-osobowa kanapa.

Bez wątpienia aktualnie najgroźniejszym rywalem Białki - choć zlokalizowanym w zachodniej części naszej południowej granicy - jest Zieleniec.

Stacja ta, po wprowadzeniu jednolitego karnetu dla wszystkich wyciągów, z miejsca stała się jednym z liderów branży narciarskiej w naszym kraju. W tym roku w Zieleńcu do użytku zostaje oddany wyciąg, gdzie na jednej linie podróżują 6-osobowe krzesełka i 6-osobowe gondole.

Konsolidacje, czyli wspólne karnety

Wspomnieliśmy już o konsolidacji w jeden system biletowy w Szczyrku i w Zieleńcu. Takie kroki pokazują, że polskie narciarstwo wreszcie wkracza w XXI wiek. Oczywiście, nie wszędzie, dlatego te pozytywne przykłady tym bardziej należy wyróżnić.

Jednym z pionierskich rozwiązań jest inicjatywa, która jakiś czas temu powstała na Podhalu w postaci karnetu Tatry Ski. Wspólnym karnetem o tej właśnie nazwie objęte są stacje w Białce Tatrzańskiej: Kotelnica, Bania i Kaniówka, a także Grapa-Litwinka, Koziniec i Jurgów oraz Czorsztyn-Kluszkowce.

Całkiem niedawno powstał też skipass o nazwie Beskid Card. Ten dość rewolucyjny produkt obejmuje stacje oddalone od siebie o całkiem spory dystans. Karnet Beskid Card działa w 8 stacjach: Centrum Narciarskie Azoty w Krynicy-Zdrój, Kokuszka Ski koło Piwnicznej, Ryterski Raj w Rytrze, Jaworki-Homole koło Szczawnicy, Limanowa Ski, Śnieżnica-Kasina Wielka, Beskid w Spytkowicach, Podstolice Ski - Wieliczka.

Jeśli chodzi o okolice Szczyrku to bez wątpienia pozytywną konkurencję stanowi Wiślański Skipass, który obejmuje aż 11 stacji narciarskich leżących na terenie Wisły i Ustronia: Beskid - Wisła-Nowa Osada, Cieńków - Wisła-Malinka, Czantoria - Ustroń-Polana, Klepki - Wisła-Malinka, Nowa Osada - Wisła, Palenica - Ustroń, Mała Palenica - Ustroń, Poniwiec - Mała Czantoria - Ustroń, Sarajewo - Wisła, Siglany - Wisła-Kopydło i Stożek - Wisła. Wydawać by się mogło, że to już wyczerpuje ofertę stacji narciarskich w okolicy i już w całej Wiśle możemy jeździć na jednym karnecie, ale niestety, nie jest to prawda...

Tuż przed tym sezonem powstał jeszcze jeden regionalny karnet o nazwie Blackcard skupiający 3 stacje zlokalizowane w Kotlinie Kłodzkiej w Masywie Śnieżnika: Kamienica, Lądek-Zdrój i Czarna Góra w Siennej. Trzy stacje nazwały swoją wspólną inicjatywę Ski Region Śnieżnik. Warto dodać, że w Kamienicy i w Lądku-Zdroju niedawno oddano do użytku 4-osobowe kanapy. Wszystkie trzy stacje połączone są linią darmowych skibusów.

Skanseny?

Niestety, poza tymi pozytywnymi przykładami mamy jeszcze miejsca, które śmiało można nazwać karnetowym skansenem. Takim sztandarowym negatywnym przykładem braku konsolidacji jest, oczywiście, Zakopane, które już dawno przestało zasługiwać na miano "zimowej stolicy Polski" i wydaje się, że powoli traci także pozycję "zimowej stolicy Podhala" na rzecz... Białki Tatrzańskiej.

Przy problemach Zakopanego z tak podstawowymi uzgodnieniami, jak otwarcie trasy na Gubałówce, wydaje się niemal nieprawdopodobne, by w relatywnie krótkim czasie powstał karnet obejmujący wyciągi znajdujące się na terenie miasta, takie jak: Harenda, Gubałówka PKL, Polana Szymoszkowa, Nosal czy oczywiście Kasprowy Wierch. Już bardziej prawdopodobne jest, że lokalna konkurencja Zakopanego jeszcze bardziej się wzmocni i wspólny karnet obejmie Białkę, Bukowinę i okoliczne miejscowości. Taka jest w końcu idea inicjatywy Tatry Ski.

Taką samą uwagę o braku konsolidacji można wygłosić, niestety, o Krynicy- Zdroju. Aktualnie w mieście obowiązuje kilka osobnych karnetów, choć wydaje się, że połączenie wspólnym karnetem mogłoby uczynić z uzdrowiska znakomity produkt dla tych narciarzy, którzy by chcieli przyjechać na zimowe tygodniowe i dłuższe wakacje.

Dokładnie taką samą sytuację jak w Krynicy, mamy w karkonoskim Karpaczu. W mieście znajduje się wiele wyciągów, na czele z położoną u podnóży Śnieżki stacją narciarską na Kopie. Wspólny karnet wydaje się nie tylko logiczny, ale i konieczny. Nie ma co tłumaczyć, że w znakomity sposób wpłynąłby on na ocenę atrakcyjności Karpacza.

Miejmy tylko nadzieję, że takie przykłady jak choćby z Zieleńca czy Szczyrku staną się natchnieniem dla innych.

Wykorzystać szanse

Na nartach w naszym kraju można jeździć nie tylko wzdłuż południowej granicy. Najlepszym przykładem znakomitego wykorzystania warunków terenowych są ośrodki narciarskie położona na Mazurach i Suwalszczyźnie.

Dwa ośrodki położone tuż przy północnej granicy Polski: Piękna Góra w Gołdapi i Szelment nie mają się czego wstydzić w skali całego kraju. Co więcej - z racji położenia i mikroklimatu to właśnie tam często panują znakomite warunki narciarskie!

Również na Pomorzu i Kaszubach można pojeździć na nartach w całkiem sporych stacjach: choćby na Górze Chrobrego w Elblągu czy na Wieżycy w Koszałkowie.

Z centralnej Polski nie można pominąć stoku na Malcie w Poznaniu i stacji na górze Kamieńsk w Bełchatowie, gdzie znajduje się całkiem długie 4-osobowe krzesełko. Liczne stacje narciarskie położone są w Górach Świętokrzyskich, a także na Wyżynie Lubelskiej i Roztoczu.

Z myślą zwłaszcza o turystach zagranicznych warto pomyśleć o wspólnych działaniach promocyjnych dla takich obszarów jak Podhale, do czego logiczną drogą są takie inicjatywy jak skipass Tatry Ski. Ofertę zimowych atrakcji można rozszerzyć choćby o takie unikatowe możliwości jak wizyta w Kopalni Soli w Wieliczce, czy po prostu zwiedzanie Krakowa, a w Kotlinie Kłodzkiej Gór Stołowych czy podziemi Twierdzy Kłodzko. Nie codziennie przecież chce się jeździć na nartach.

Jako bardzo pozytywny przykład działalności polskich stacji narciarskich trzeba wymienić praktycznie powszechną możliwość jazdy przy sztucznym oświetleniu, dzięki czemu na stokach można jeździć nawet późnym wieczorem. Akurat taka możliwość w krajach alpejskich uważana jest za nie lada atrakcje.
Brawo!

Najlepsze ośrodki narciarskie w 2015: małe stacje - zobacz

Najlepsze ośrodki narciarskie w 2015: duże stacje - zobacz


Autor: Jacek Trzemżalski, Źródło: Onet
23.01.2015

  Powrót Do góry   


 
DO STOWARZYSZENIA NALEŻĄ
 
Bania Ski & Fun-Białka Tatrzańska
Bartholet Maschinenbau AG
Beskid-Spytkowice
Base System Krzeszowice
Centrum Narciarskie Nosal Zakopane
Chyrowa-ski
CS Poland Centrum-Sport Brenna
Czarna Góra Stronie Śląskie
Czarny Groń Andrychów
Czorsztyn-Ski Kluszkowce
Doppelmayr Polska
Góra Chrobrego Elbląg
Góra 4 Wiatrów Mrągowo
Grapa-Litwinka Czarna Góra
Harenda-Zakopane
Henryk-Ski Krynica-Zdrój
Jacnia Stacja Narciarska
Jastrzębica SKI
Kaniówka-Białka Tatrzańska
Kasina Ski
KiczeraSki Puławy
Kolej Gondolowa Jaworzyna Krynicka
Kolej Linowa Czantoria Ustroń
Kolorowa Karpacz
Kompleks Zagroń Istebna
Kotarz Arena Brenna
Kotelnica Białczańska
Koszałkowo-Wieżyca
Leitner AG
Maspex Wadowice
Master Ski Tylicz
Mieszko Zieleniec
MKL Karpacz
Nartraj Chrzanów
Nartsport Rąblów
Nartorama Zieleniec
Nowa Osada Wisła
Ośrodek Narciarski Niestachów
Ośrodek Narciarski w Batorzu
Patronik Jelenia Góra
Pod Dziedzicem Gogołów
Pod Starym Groniem Brenna
Polana Sosny w Niedzicy
Polana Szymoszkowa Zakopane
Polczakówka-Ski Rabka Zdrój
Polskie Koleje Linowe S.A.
RBK&Partners Warszawa
Rusiń-Ski Bukowina Tatrzańska
Ryterski Raj Rytro
Siepraw Ski
Ski Arena Łysa Góra Jelenia Góra
Skidata AG
Słotwiny Arena Krynica-Zdrój
Stacja Narciarska Cieńków Wisła
Stacja Narciarska Czarnów
Stacja Narciarska Długa Polana
Stacja Narciarska Kamianna
Stacja Narciarska Kamienica
Stacja Narciarska Kazimierz
Stacja Narciarska Koninki
Stacja Narciarska Lubinka
Stacja Narciarska Pietkiewiczówka
Stacja Narciarska Rybno
Stacja Narciarska Soszów Wisła
Stacja Narciarska Spalona
Stacja Narciarska Stok Wisła Jawornik
Stacja Narciarska Suche
Stacja Narciarska Tylicz
Stajkowa-Krościenko
Stok Narciarski Bobliwo
Stok Narciarski Parchatka
Stok Narciarski w Przemyślu
SudetyLift Szklarska Poręba
Supersnow S.A.
Szczyrkowski Ośrodek Narciarski
Szklana Góra Ski Harbutowice
Winterpol Karpacz Biały Jar
Winterpol Zieleniec
Witów-Ski
WOSiR Szelment
Wyciąg Cypisek Korbielów
Wyciąg Narciarski na Kalatówkach
Wyciągi Hotel&SPA Kocierz
Wyciągi Narciarskie Diament Zieleniec
Wyciągi Narciarskie Klepki Wisła
Wyciągi Narciarskie Szopowe
Złoty Groń Istebna


NA SKRÓTY POLECAMY FIRMY WSPIERAJĄCE
 
  O Stowarzyszeniu

  Statut PSNiT

  Czlonkowie

  Dołącz do nas

  Nasze konferencje

  Kontakt

  Archiwum wiadomości

  Strefa wewnętrzna








 
ZOBACZ ARTYKUŁY FIRM WSPIERAJĄCYCH






   
Copyright © 2015-2017   Polskie Stacje Narciarskie i Turystyczne