O Stowarzyszeniu Statut PSNiT Członkowie Oferty firm Dołącz do nas Kontakt Strefa wewnętrzna

  Gdzie na narty w Polsce: najlepsze ośrodki narciarskie w 2018.  

 

Polskie góry w ostatnich latach nie mają coś szczęścia do zimy. Tylko w ubiegłym sezonie śniegu było trochę więcej, ale w tym roku, po stosunkowo dobrym początku przyszło ocieplenie i - z wyjątkiem Sudetów - śniegu cały czas brakuje. Ośrodki narciarskie jednak działają, a niektóre oferują zadziwiająco dobre warunki do jazdy. Dlatego także w tym roku, już dziewiąty raz, udało nam się przygotować nasz zimowy raport.
Odwiedziliśmy ponad 50 polskich stacji narciarskich, by ocenić ich przygotowanie do sezonu i stworzyć ranking najlepszych ośrodków do szusowania w naszym kraju.



Jak ocenialiśmy

Dwa sezony temu zmieniliśmy nieco zasady i kryteria, które wcześniej funkcjonowały przez kilka lat - stworzyliśmy nową punktację, która była pewnym rozwiązaniem hybrydowym (hybrydy jak wiadomo są teraz w modzie) obu wcześniejszych sposobów oceniania. Także w tym roku trzymaliśmy się tych samych reguł, co w ubiegłym sezonie: oceniamy więc nie tylko na podstawie informacji teoretycznych, ale także odwiedzamy większość stacji narciarskich i na miejscu sprawdzamy stan ich przygotowań. Jak jest to istotne - łatwo sobie chyba wyobrazić: na stronach internetowych ośrodki nie publikują najczęściej zdjęć z zabłoconych parkingów czy 20-minutowych kolejek do wyciągów...

Świadomi jesteśmy, że stworzenie kryteriów oceny ośrodków narciarskich, które różnią się zarówno wielkością, jak i jakością i nowoczesnością, jest trudne, jeśli w ogóle możliwe. Nie ukrywamy też tego, że nawet odwiedzając poszczególne ośrodki "na żywo" nasze oceny nie są pozbawione subiektywności - czasami "trafia się w pogodę" i dobrej jakości śnieg na trasach, a czasami - nie. W tym roku zdecydowanie lepszy był początek sezonu (jak na razie). Dlatego - co powtarzamy co roku - nasz ranking to nie wyrocznia, ale próba pewnego uporządkowania dość skomplikowanej mapy narciarskiej Polski.

Przechodząc do konkretniejszego omówienia zasad oceniania ośrodków - pod uwagę braliśmy przede wszystkim potencjał narciarski, czyli stan i możliwości infrastruktury narciarskiej. Każdy wyciąg jest punktowany: więcej "oczek" dostaje się za nowoczesne krzesełka, gondole, mniej za stare krzesła i orczyki. Jeśli chodzi o trasy zjazdowe, liczba punktów zależy nie tylko od sumy długości tras zjazdowych, ale też od zróżnicowania trudności tras. Tak więc - przy tej samej długości tras, więcej punktów otrzymywał ośrodek, gdzie są trasy różnej trudności. Ważne są także proporcje pomiędzy liczbą tras o poszczególnych trudnościach - ideał to naszym zadaniem (biorąc pod uwagę, jakie trasy narciarze lubią najbardziej) 40 proc. niebieskich, 40 proc. czerwonych i 20 proc. czarnych. Im bliżej takich proporcji - tym więcej punktów dodatkowych otrzymywała dana stacja.

Ocenialiśmy także parkingi, dojazd, wygodny dostęp do wyciągów, gastronomię na stoku i możliwości noclegowe w pobliżu tras. Najwyżej punktowaliśmy pod tym względem stacje, w których wprost z pokoju hotelowego (czy też pensjonatu) można się udać na stok bez dojazdu. Jeżdżąc po ośrodkach narciarskich, staraliśmy się też wnikliwie analizować ceny, tak by móc wystawić punkty za coś, co można by nazwać "korzystnym stosunkiem ceny do jakości". Nie jest to łatwe, ale wydaje się nam, że możliwe, a dla narciarzy - odgrywa to pewną rolę przy wyborze miejsca do szusowania.

Powyższe kryteria mają punktację otwartą, czyli każdy ośrodek dostaje dokładnie tyle punktów, jaką ma infrastrukturę. Są też dodatkowe kryteria. Pierwszym jest jakość instalacji naśnieżającej, za którą przyznawaliśmy od 1 do 10 punktów. Drugie kryterium to ocena, którą nazwaliśmy "dostępem do informacji", a kryje się za nią ocena strony internetowej, jej aktualność, możliwość podglądu kamer na stoku live, ilość multimediów i zdjęć, a także łatwość, z jaką narciarze mogą znaleźć na niej informacje o warunkach na stokach. Tutaj każdy ośrodek dostaje od 1 do 5 punktów. Może się to komuś wydać niewielką liczbą, ale jednak w naszej opinii najważniejsze jest to, co na stoku i w jego otoczeniu, a nie w internecie...

Zanim przedstawimy ranking ośrodków narciarskich w tym sezonie, najpierw jeszcze kilka uwag dotyczących zamian i rozwoju naszych górskich kurortów.

Przełomowy rok na stokach

W tym sezonie na pierwszy rzut oka inwestycji było nieco mniej niż w ubiegłych sezonach, na dodatek nie wszystkie udało się dokończyć przed zimą. Jednak nie mamy wątpliwości, że pod wieloma względami ten rok był w historii ośrodków narciarskich w Polsce przełomowy. Wszystko za sprawą inwestycji, jakiej dotąd w polskich górach nie było. Mowa oczywiście o modernizacji Szczyrkowskiego Ośrodka Narciarskiego (SON) przez słowacką firmę TMR. Śledziliśmy budowę nowych kolei i tras przez całe lato i jesień - i nie ukrywamy, że pod względem organizacyjno-logistycznym jest to przedsięwzięcie o skali nieporównywalnej z żadnym innym ośrodkiem narciarskim w Polsce.

Przypomnijmy - w ciągu jednej praktycznie przerwy między sezonami letnimi (wcześniej wykonano tylko niewielkie prace) postawiono kolej gondolową i dwie nowoczesne, 6-osobowe kanapy, z podgrzewanymi siedziskami i osłonami przeciwwietrznymi. Do tego przeprofilowano i poszerzono znacznie część tras. Co więcej - wybudowano praktycznie od podstaw nowoczesną instalację naśnieżającą, która pokrywa 15 z 25 km tras w całym SON-ie. Najbardziej spektakularną budowlą, jaką postawiono, jest ogromny zbiornik na wodę do naśnieżania, przypominający krater niewielkiego wulkanu...

Do tego dochodzi częściowa budowa nowej infrastruktury - darmowy parking pod koleją gondolową, mały tunel przeprowadzający trasy ponad szosą w Solisku. Oddano do użytku nowoczesną wypożyczalnię sprzętu narciarskiego. W tym samym czasie na sąsiednim Skrzycznem postawiono nową kolej 4-osobową (również z osłonami) na odcinku z miasta na polanę Jaworzyna, która zastąpiła stare krzesełko. Ale tak naprawdę te zmiany, choć poważne, nie zasługiwałyby na miano przełomowych. W Szczyrku w tym roku jednak nie tylko zamieniono stare wyciągi na nowe, ale z dnia na dzień stworzono w miarę nowoczesną, największą w Polsce stacje narciarską...

Jak to się stało? Wszystko za sprawą porozumienia między trzema największymi "graczami" w Szczyrku - Szczyrkowskim Ośrodkiem Narciarskim (słowacki TMR), Centralnym Ośrodkiem Sportu (Skrzyczne) i Beskid Sport Areną. Wprowadzono wspólny, ujednolicony karnet, który włączony został do programu GoPass, funkcjonującego od kilku lat na Słowacji i w Czechach. Narciarze otrzymali więc możliwość jazdy po 40 km tras na jednym karnecie, a dodatkowo - jazdy w słowackich i czeskich ośrodkach narciarskich za korzystną cenę. Żeby było mało - po mieście zaczęły kursować darmowe skibusy, łączące wszystkie trzy stacje. Zapachniało Europą...

Oczywiście wszystko to na razie początek modernizacji Szczyrku. W kolejnych latach mają powstać następne wyciągi, nowe trasy mocniej wiążące ze sobą tereny na Małym Skrzycznem i Skrzycznem, nowe restauracje i inna infrastruktura. Pogoda także namieszała nieźle - nawet najnowocześniejsza bowiem instalacja naśnieżająca nie będzie pracować przy dodatnich temperaturach. Do ideału więc brakuje sporo - dlatego nie mówimy tu o rewolucji, ale o przełomie. Mamy świadomość, że Szczyrk jeszcze nie pokazał wszystkich swoich walorów. Z punktu widzenia naszego rankingu - wspólny karnet, darmowe skibusy, wspólna promocja pod marką Szczyrk Mountain Resort kazały nam traktować to miejsce jako jedną stację. To poskutkowało oczywistymi zmianami w dotychczasowym rankingu...

Ale inwestycje w Szczyrku to nie wszystko. Także niektóre mniejsze stacje wyraźnie poprawiły jakość usług. Tutaj dobrym przykładem może być Słotwiny Arena - w ubiegłym roku postawiono nowoczesną kanapę z osłonami, w tym roku oddano do użytku piękny budynek stacji dolnej - dobrze zaprojektowany, funkcjonalny, z najnowocześniejszą wypożyczalnią w Polsce. Wybetonowano parking, poprawiono drogę dojazdową. Widać wyraźnie, że gospodarze zaczęli przywiązywać wagę do szczegółów. Tak trzymać!

I jeszcze jedna ciekawostka, która czyni ten rok w pewien sposób wyjątkowym. W przeciwieństwie do wielu poprzednich sezonów, Kasprowy Wierch, "święta góra" polskich narciarzy, wystartował już na początku grudnia, pracuje cały czas, a pokrywa śniegowa dochodzi już do dwóch metrów. A przecież kilka lat temu mieliśmy sezon, kiedy Kasprowy w ogóle nie ruszył... Po prostu - przełom i już!

Co zjeść, gdzie spać, jak dojechać?

Pod względem gastronomii na stokach niewiele się zmieniło od ubiegłego roku, chociaż wyraźnie widać, że powstaje coraz więcej lokali nowocześniejszych - samoobsługowych barów, małych, ale przyjemnych restauracji. Najbardziej spodobał nam się nowy pensjonat i bistro przy stoku w Białym Jarze, w Karpaczu. Ładnie, czysto, schludnie, przyjemny dla oka design. Naprawdę - jest skąd czerpać wzór... Poza tym jednak nadal dominują małe i nijakie fast foody, a tych dobrych, regionalnych restauracji przy stokach jeszcze brakuje. Chociaż trzeba przyznać, że w większych miejscowościach - Zakopane, Krynica, Szczyrk, Wisła, Karpacz itp. - wybór restauracji jest już całkiem dobry. Trudno jednak oprzeć się wnioskowi, jaki przyszedł nam do głowy już w ubiegłym roku - że jako społeczeństwo jesteśmy jeszcze zbyt ubodzy, by przykładać się do dobrego jedzenia na nartach i zapewne taki stan potrwa jeszcze kilka lat. Dobre narty, modne ubiory i drogie gadżety - tak; dobre restauracje, kawiarnie i puby - raczej nie. W końcu sprzęt kupuje się na kilka sezonów, a jedzenie, choćby nie wiem jak dobre, znika szybko i następnego dnia człowiek znowu głodny...

Jeśli chodzi o ceny, utrzymują się one od kilku lat na w miarę podobnym poziomie - nagłych i drastycznych skoków nie ma.
Podobnie wygląda też sprawa z karnetami - drożeją sporadycznie i o niewielkie kwoty.

"Geografia" cen na stokach narciarskich jest dość charakterystyczna. Najtaniej jest w bardzo małych, familijnych stacjach, a najdrożej... nie, wcale nie w tych największych. Najdrożej jest tam, gdzie nie ma konkurencji. Dlatego bardzo atrakcyjnie pod względem cenowym przedstawia się zarówno Beskid Śląski, jak i Podhale. Natomiast dość wysokie ceny znajdziemy w Bieszczadach czy też w Kotlinie Kłodzkiej.

Jeśli chodzi o dojazd - tutaj też na razie nie ma większych zmian w porównaniu z poprzednim sezonem. Największym utrudnieniem jest budowa ekspresówki z Lubnia do Rabki i związane z tym utrudnienia na "zakopiance". Dość powiedzieć, że w czasie weekendu sylwestrowo-noworocznego trasę z Zakopanego do Krakowa można było przejechać w czasie dłuższym niż nawet sześć godzin. Ale też i prawda, że takie korki zdarzają się sporadycznie. Problem komunikacyjny ma też Szczyrk, który cierpi na brak miejsc parkingowych i w dobre narciarsko, pogodne weekendy potrafił się konkretnie "zakorkować". Z pozytywnych rzeczy - warto odnotować oddanie do użytku obwodnicy Nysy, a także częściowo - obwodnicy Kłodzka, które usprawniły nieco dojazd do ośrodków ziemi kłodzkiej od strony Górnego Śląska. Trwa też budowa ekspresowej "trójki", która już niedługo powinna mocno przyśpieszyć dojazd w Karkonosze.

Najlepsze ośrodki narciarskie w Polsce - ranking

W końcu nadszedł czas, by pokazać najlepsze naszym zdaniem ośrodki narciarskie w Polsce. Na początek podajemy zwycięzców kategorii "Małe stacje narciarskie", gdzie oceniliśmy 14 ośrodków. Prezentujemy listę 10 najlepszych z nich:


ośrodek wyciągi i trasy (pkt.) infrastruktura (pkt.) komfort jazdy i wrażenia narciarskie (pkt.) naśnieżanie (pkt.) dostęp do informacji (pkt.) suma (pkt.)
Kasina Ski 21 15 18 9 4 67
Ski Suche 20 14 19 9 4 66
Wisła-Nowa Osada 22 15 15 8 4 64
Karpacz-Biały Jar 20 15 14 9 5 63
Czarna Góra-Koziniec 20 15 15 8 4 62
Witów-Ski 20 14 15 8 4 61
Spytkowice 17,5 16 16 8 3 60,5
Istebna Złoty Groń 20 14 14 8 4 60
Zwardon-Ski 21 13 14 7 4 59
Czarna Góra-Litwinka 20,5 12 14 7 4 57,5


Natomiast wśród dużych stacji - oczywiście duże zmiany w związku z połączeniem trzech stacji w Szczyrku pod wspólną nazwą Szczyrk Mountain Resort. Ciekawie też układa się rywalizacja w drugiej połowie pierwszej dziesiątki, ale tu wiele się nie zmieniło. Generalnie w górę poszły te stacje, które choć trochę zainwestowały przed sezonem. Brakuje natomiast stacji, które mają potencjał, ale z powodu słabej zimy nie udało im się uruchomić kolei i tras zjazdowych. Oto szczegółowe wyniki dla 25 najlepszych ośrodków (z 36 ocenianych):



ośrodek wyciągi i trasy (pkt.) infrastruktura (pkt.) komfort jazdy i wrażenia narciarskie (pkt.) naśnieżanie (pkt.) dostęp do informacji (pkt) suma (pkt.)
Szczyrk Mountain Resort 139 17 18 9 5 188
Białka Tatrzańska 105 19 18 10 5 157
Zieleniec 85 18 20 9 5 137
Sienna-Czarna Góra 65 19 23 8 5 120
Krynica-Jaworzyna 65 18 19 8 5 115
Dwie Doliny 56 18 17 8 4 103
Szklarska P.-Szrenica 55 13 14 6 3 91
Zakopane-Kasprowy 47 14 22 0 5 88
Jurgów 38 15 19 8 4 84
Czarny Groń 33 17 19 9 5 83
Kluszkowce 35 18 17 8 4 82
Wisła-Cienków 33,5 16 19 8 5 81,5
Bukowina-Rusiński 36 14 16 7 4 77
Wisła-Soszów 33,5 14 18 7 4 76,5
Słotwiny Arena 27 18 17 9 5 76
Małe Ciche 32 15 16 7 5 75
Tylicz Master-Ski 30 14 17 9 4 74
Tylicz Ski 32 14 16 7 4 73
Świeradów Zdrój 25 18 18 7 4 72
Zakopane-Szymoszkowa 30,5 13 18 7 3 71,5
Puławy 28 14 17 8 4 71
Ustrzyki Dolne 29 14 15 7 4 69
Zakopane-Harenda 28 13 15 8 4 68
Krynica-Słotwiny 30,5 11 16 6 4 67,5
Wisła-Stożek 30 10 17 6 4 67



Onet 15.01.2018

  Powrót Do góry   


 
DO STOWARZYSZENIA NALEŻĄ
 
Bania Ski & Fun-Białka Tatrzańska
Bartholet Maschinenbau AG
Beskid-Spytkowice
Base System Krzeszowice
Centrum Narciarskie Nosal Zakopane
Chyrowa-ski
CS Poland Centrum-Sport Brenna
Czarna Góra Stronie Śląskie
Czarny Groń Andrychów
Czorsztyn-Ski Kluszkowce
Doppelmayr Polska
Góra 4 Wiatrów Mrągowo
GrapaSki Czarna Góra
Harenda-Zakopane
Henryk-Ski Krynica-Zdrój
Jacnia Stacja Narciarska
Jastrzębica SKI
Kaniówka-Białka Tatrzańska
Kasina Ski
KiczeraSki Puławy
Kolej Gondolowa Jaworzyna Krynicka
Kolej Linowa Czantoria Ustroń
Kolorowa Karpacz
Kompleks Zagroń Istebna
Kotarz Arena Brenna
Kotelnica Białczańska
Koszałkowo-Wieżyca
Leitner AG
Maspex Wadowice
Master Ski Tylicz
Mieszko Zieleniec
MKL Karpacz
Nartraj Chrzanów
Nartsport Rąblów
Nartorama Zieleniec
Nowa Osada Wisła
Ośrodek Narciarski Niestachów
Ośrodek Narciarski w Batorzu
Patronik Jelenia Góra
Pod Dziedzicem Gogołów
Pod Starym Groniem Brenna
Polana Sosny w Niedzicy
Polana Szymoszkowa Zakopane
Polczakówka-Ski Rabka Zdrój
Polskie Koleje Linowe S.A.
Prinoth Sp. z o.o.
RBK&Partners Warszawa
Rusiń-Ski Bukowina Tatrzańska
Ryterski Raj Rytro
Siepraw Ski
Ski Arena Łysa Góra Jelenia Góra
Skidata AG
Słotwiny Arena Krynica-Zdrój
Stacja Narciarska Cieńków Wisła
Stacja Narciarska Czarnów
Stacja Narciarska Długa Polana
Stacja Narciarska Kamianna
Stacja Narciarska Kamienica
Stacja Narciarska Kazimierz
Stacja Narciarska Koninki
Stacja Narciarska Lubinka
Stacja Narciarska Pietkiewiczówka
Stacja Narciarska Rybno
Stacja Narciarska Soszów Wisła
Stacja Narciarska Spalona
Stacja Narciarska Stok Wisła Jawornik
Stacja Narciarska Suche
Stacja Narciarska Tylicz
Stajkowa-Krościenko
Stok Narciarski Bobliwo
Stok Narciarski Parchatka
Stok Narciarski w Przemyślu
SudetyLift Szklarska Poręba
Supersnow S.A.
Szczyrk Mountain Resort
Szklana Góra Ski Harbutowice
Tatralift a.s.
Winterpol Karpacz Biały Jar
Winterpol Zieleniec
Witów-Ski
WOSiR Szelment
Wyciąg Cypisek Korbielów
Wyciąg Narciarski na Kalatówkach
Wyciągi Hotel&SPA Kocierz
Wyciągi Narciarskie Diament Zieleniec
Wyciągi Narciarskie Klepki Wisła
Wyciągi Narciarskie Szopowe
Złoty Groń Istebna


NA SKRÓTY POLECAMY FIRMY WSPIERAJĄCE
 
  O Stowarzyszeniu

  Statut PSNiT

  Czlonkowie

  Dołącz do nas

  Nasze konferencje

  Kontakt

  Archiwum wiadomości

  Strefa wewnętrzna








 
ZOBACZ ARTYKUŁY FIRM WSPIERAJĄCYCH






   
Copyright © 2015-2017   Polskie Stacje Narciarskie i Turystyczne