O Stowarzyszeniu Statut PSNiT Członkowie Oferty firm Dołącz do nas Kontakt Strefa wewnętrzna

  100 mln zł na narciarską infrastrukturę  

  Osiem kolejek krzesełkowych, kilka kilometrów nowych bądź przebudowanych tras, zmodernizowane systemy naśnieżania - to tegoroczne inwestycje polskich ośrodków narciarskich.

Można szacować, że wydatki na podniesienie standardu jazdy na naszych stokach w sezonie 2012/13 to ponad 100 mln zł.





Inwestycje narciarskie w polskich górach nie są może jeszcze imponujące, ale nikt nie może powiedzieć, że nic się nie dzieje. Oczywiście na forach sympatyków białego szaleństwa można znaleźć komentarze, że inwestycje w polskich górach są nieomal niezauważalne, bo w całym kraju dzieje się pod tym względem mniej niż na jednym słowackim Chopoku, gdzie w 2012 r., kosztem ok. 45 mln euro, powstały dwie kolejki gondolowe i kolej linowo-torowa Twinliner. Jedna z gondol to Funitel firmy Doppelmayr, która - dzięki zawieszeniu wagonika na dwóch linach, może kursować nawet przy wietrze wiejącym z prędkością do 120 km/h. Takich inwestycji jeszcze w Polsce nie ma, ale krajobraz narciarski wzbogaci się w tym sezonie o osiem nowych wyciągów krzesełkowych (na czele dostawców są firmy Doppelmayr Polska, która zaistalowała trzy z nich i Tatralift, dystrybutor słowackiej Tatrapomy, który w sezonie 2012/2013 może się pochwalić taką samą liczbą projektów), snowparki i zmodernizowane trasy.

Przeciętny koszt instalacji nowoczesnego wyciągu krzesełkowego to ok. 10-15 mln zł, więc można szacować, że wydatki operatorów stacji na poważne inwestycje w sezonie 2012/2013 przekraczają 100 mln zł. A rozpoczynający się właśnie rok może być pod tym względem znacznie lepszy, bo szykują się duże zmiany w ośrodkach na Pilsku i w Szczyrku. Szczególnie obiecująco wyglądają plany modernizacji ośrodka w Korbielowie, który za 10,7 mln zł kupiła w 2012 r. od Gliwickiej Agencji Turystycznej spółka CTE Istebna. Docelowo modernizacja infrastruktury na Pilsku, najwyżej poza Tatrami położonej stacji narciarskiej w Polsce, może pochłonąć nawet kilkadziesiąt milionów złotych.

Nowości na Podhalu

Cztery nowe wyciągi krzesełkowe, w tym jeden na nowym stoku - to narciarska oferta Podhala na sezon 2012/13. Od 20 grudnia 2012 r. można korzystać z nowego ośrodka w Suchem koło Poronina, uruchomionego przez spółkę Stacja Narciarska Suche. Dla narciarzy przygotowano tu trzy niebieskie trasy oraz nowoczesne 4-osobowe krzesło firmy Doppelmayr o długości 950 m i przepustowości 2000 osób na godzinę.
Stok o różnicy wzniesień 137 m. jest naśnieżany oraz oświetlony.

Cieszyć się mogą sympatycy stacji w Małem Cichem, gdzie można jeździć po jednej z najdłuższych na Podhalu tras, liczącej 1250 m i blisko 220 m. różnicy wzniesień. Tu dotychczasowy wyciąg krzesełkowy został przebudowany na bezpieczniejszą i szybszą czteroosobową koleją wyprzęganą o przepustowości 2200 osób/godzinę (krzesła zwalniają na stacjach, żeby ułatwić wsiadanie i wysiadanie). Jak chwali się firma Doppelmayr, była to pierwsza taka modernizacja w Polsce. Dzięki tej inwestycji czas jazdy skrócił się z 12 do 5 minut. To początek rozbudowy ośrodka prowadzonego przez firmę A. Bielawa Sport. Kolejnym będzie powiększenie terenu dostępnego dla narciarzy z 12 do 25 ha, wytyczenie dwóch nowych tras i budowa drugiego, czteroosobowego krzesła o długości 750 m oraz 600-metrowego orczyka.

Rozbudowuje się także ośrodek Hawrań w Jurgowie, gdzie powstała nowa, czteroosobowa kolej krzesełkowa słowackiej firmy Tatrapoma SLF 4p o długości 900 m i przepustowości 2400 osób na godzinę oraz nowa trasa. Wyciąg powstał pomiędzy istniejącą już kanapą a wyciągiem talerzykowym.

Nowa, czteroosobowa kanapa firmy Leitner o długości 450 metrów i zdolności przewozowej 2200 osób na godzinę stanęła także w ośrodku Kaniówka w Białce Tatrzańskiej. Kolej ta to pierwszy krok do połączenia Kaniówki z Kotelnicą, choć wymaga to jeszcze zbudowania dwóch wyciągów. Różnica wzniesień wynosi 90 m.

Beskid Śląski i Żywiecki kusi

Coraz wyraźniejsze ambicje utworzenia ośrodka na miarę niezwykle popularnej Białki Tatrzańskiej ma beskidzka Istebna. Dzięki mikroklimatowi śnieg utrzymuje się tu od listopada do kwietnia, niższa niż w okolicznych miejscowościach jest także temperatura. Tu w Ośrodku Narciarskim Złoty Groń tuż przed wigilią wystartowała pierwsza w okolicy sześcioosobowa, wyprzęgana kanapa debiutującej na naszym rynku szwajcarskiej firmy BMF Bartholet SeilBahnen. Dostawca kolejki przyznaje, że dla niego to pokazowa realizacja, która pozwoli mu zaistnieć na rynkach Europy Środkowej. 800-metrowa kanapa w ciągu godziny może przewieźć 2800 osób.

Niedaleko działa już kompleks narciarski Zagroń z 850 metrową, czteroosobowa kanapą o zdolności przewozowej 2400 osób, prowadzony przez firmę Linter Tour. Do tej grupy należy firma CTE, która w 2012 r. kupiła ośrodek Pilsko w Korbielowie.

Nowym ośrodkiem w Beskidach jest kompleks rekreacyjny na stokach Dębowca w okolicy Bielska-Białej. Inwestycja realizowana na terenie o powierzchni 6,5 ha, warta ok. 24 mln zł obejmowała budowę czteroosobowego krzesła o długości ok. 600 m i przepustowości 2400 osób na godzinę. Obok powstał mały wyciąg dla dzieci. Dostawca urządzeń, firma Tatralift chwali się, że budowa na Dębowcu była najkrótszą realizacją tej spółki w ostatnich latach. Wyciąg Tatrapoma SFL4 stanął w niewiele ponad 4 miesiące i został przekazany inwestorowi - gminie Bielsko Biała - spod koniec listopada 2012 r. Operatorem stoku, zgodnie z podpisaną 7 grudnia 2012 r. umową, została spółka ZIAD Bielsko-Biała S.A. Dębowiec ma ruszyć w styczniu 2013 r.

Z kolei 27 grudnia 2012 r. został otwarty zmodernizowany ośrodek Zwardoń-Ski na stokach Małego Rachowca. Stacja dysponuje czteroosobową kanapą firmy Doppelmayr długości 800 m. i przepustowości 1800 osób na godzinę oraz trasami o długości 900, 300 i 250 m. Różnica wzniesień, jaką pokonuje wyciąg, to 154 m. Łącznie z trasami obsługiwanymi przez 1200-metrowy orczyk na Wielkim Rachowcu Zwardoń-Ski proponuje ok. 4 km nartostrad.

Bez większych inwestycji wszedł w sezon 2012/2013 kultowy niegdyś polski ośrodek Czyrna - Solisko w Szczyrku, dysponujący 13 trasami o łącznej długości 25 km. Pierwsza z planowanych kolei krzesełkowych, które mają zastąpić przestarzałe orczyki, ma się pojawić w przyszłym sezonie. Na razie ośrodek przygotował zmodernizowany system naśnieżania, unowocześnione zostało także oświetlenie na trasie Suche-Solisko. Z kolei w drugiej szczyrkowskiej stacji Centralnego Ośrodka Sportu na Skrzycznem zmodernizowana została trasa narciarska FIS, a na kolejne lata jest planowana przebudowa starej kolei krzesełkowej.

W sezonie 2013/2014 największych zmian można spodziewać się w Ośrodku Narciarskim Pilsko, należącym od 2012 r. do spółki CTE z Istebnej, działająca w ramach grupy holdingowej Linter Group. Dysponujący ok. 20 kilometrami tras ośrodek doczeka się gruntownej modernizacji. Pierwsze plany mówią o budowie dwóch sześcioosobowych kolei krzesełkowych, jednej z Polany Strugi (obecna dolna stacja dwuosobowej kolejki na Halę Szczawiny) aż na Halę Miziową i drugiej z Kamiennej ponad Halę Buczynka. A już w tym sezonie od parkingu w Kamiennej do dolnej stacji dwuosobowego wyciągu krzesełkowego na Polanie Strugi narciarzy ma dowozić 200-metrowy taśmociąg. Do tej pory trzeba się do niej było wspinać po schodach. Docelowo wygodna kanapa ma także zastąpić wyciąg orczykowego z Hali Miziowej na Kopiec.

Na razie jednak, zanim rozbudowa ośrodka zaczęła się na dobre, już rozgorzał spór z ekologami. Prokuratura w Żywcu, na podstawie zgłoszenia Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot ma sprawdzić, czy podczas budowy taśmociągu pomiędzy dolina potoku Szczybork a polaną Strugi nie doszło do naruszenia przepisów dotyczących ochrony przyrody i czy inwestor rozpoczął prace dysponując kompletem wymaganych dokumentów.

Beskid Sądecki

W Beskidzie Sądeckim w tym sezonie udało się zrealizować niewielką, ale potrzebą inwestycję w ośrodku Dwie Doliny. O trzy słupy, czyli ok. 150 m. został przedłużony wyciąg orczykowy Frycek, co w zdecydowany sposób poprawiło komunikację między doliną Szczawnika i Wierchomli. Wcześniej przejechanie z Wierchomli do Szczawnika wymagało wypięcia nart lub podchodzenia do wyciągu łącznikowego Ryczek, prowadzącego na szczyt Szczawnika. Teraz górna stacja wyciągu Frycek jest tuż obok górnej stacji wyciągu Szczawnik 2. Po przedłużeniu wyciąg Frycek liczy nieco ponad 1000 m.

Mniej w Sudetach

W sudeckich ośrodkach w tym sezonie panuje inwestycyjny przestój, większe zmiany, m.in. w Zieleńcu, są zapowiadane na rok 2013/2014 i kolejne. W planach jest m.in. połączenie stacji czarna Góra z projektowanym ośrodkiem Biała Woda, modernizacja kolei na Kopę w Karpaczu i nowe wyciągi krzesełkowe w Zieleńcu. Na razie atrakcją dla snowboardzistów może być nowy snowpark w tym ostatnim ośrodku, otwarty po prawej stronie wyciągu Winterpol Czwórka. W snowparku będzie kilkanaście przeszkód i skocznia.

Nie tylko w górach

Czteroosobowe krzesło powstaje także w Bałtowie w ośrodku Szwajcaria Bałtowska. Kolejka Tatrapoma SLF 4 o długości 550 m., która ma ruszyć pod koniec stycznia 2013 r., będzie miała 55 kanap czteroosobowych i przepustowość 2400 osób, dwukrotnie więcej niż mogą przewieźć dwa obecnie zainstalowane orczyki. Obok - nowa trasa o długości 600 metrów i szerokości 100. Krzesło w Bałtowie będzie drugim takim wyciągiem - po kieleckim Telegrafie - na terenie województwa świętokrzyskiego.


Wojciech Romański, euroinfrastruktura.pl 01.01.2013



  Powrót Do góry   

 
DO STOWARZYSZENIA NALEŻĄ
 
Bania Ski & Fun-Białka Tatrzańska
Bartholet Maschinenbau AG
Beskid-Spytkowice
Base System Krzeszowice
Centrum Narciarskie Nosal Zakopane
Chyrowa-ski
CS Poland Centrum-Sport Brenna
Czarna Góra Stronie Śląskie
Czarny Groń Andrychów
Czorsztyn-Ski Kluszkowce
Doppelmayr Polska
Góra Chrobrego Elbląg
Góra 4 Wiatrów Mrągowo
Grapa-Litwinka Czarna Góra
Harenda-Zakopane
Henryk-Ski Krynica-Zdrój
Jacnia Stacja Narciarska
Jastrzębica SKI
Kaniówka-Białka Tatrzańska
Kasina Ski
KiczeraSki Puławy
Kolej Gondolowa Jaworzyna Krynicka
Kolej Linowa Czantoria Ustroń
Kolorowa Karpacz
Kompleks Zagroń Istebna
Kotarz Arena Brenna
Kotelnica Białczańska
Koszałkowo-Wieżyca
Leitner AG
Maspex Wadowice
Master Ski Tylicz
Mieszko Zieleniec
MKL Karpacz
Nartraj Chrzanów
Nartsport Rąblów
Nartorama Zieleniec
Nowa Osada Wisła
Ośrodek Narciarski Niestachów
Ośrodek Narciarski w Batorzu
Patronik Jelenia Góra
Pod Dziedzicem Gogołów
Pod Starym Groniem Brenna
Polana Sosny w Niedzicy
Polana Szymoszkowa Zakopane
Polczakówka-Ski Rabka Zdrój
Polskie Koleje Linowe S.A.
RBK&Partners Warszawa
Rusiń-Ski Bukowina Tatrzańska
Ryterski Raj Rytro
Siepraw Ski
Ski Arena Łysa Góra Jelenia Góra
Skidata AG
Słotwiny Arena Krynica-Zdrój
Stacja Narciarska Cieńków Wisła
Stacja Narciarska Czarnów
Stacja Narciarska Długa Polana
Stacja Narciarska Kamianna
Stacja Narciarska Kamienica
Stacja Narciarska Kazimierz
Stacja Narciarska Koninki
Stacja Narciarska Lubinka
Stacja Narciarska Pietkiewiczówka
Stacja Narciarska Rybno
Stacja Narciarska Soszów Wisła
Stacja Narciarska Spalona
Stacja Narciarska Stok Wisła Jawornik
Stacja Narciarska Suche
Stacja Narciarska Tylicz
Stajkowa-Krościenko
Stok Narciarski Bobliwo
Stok Narciarski Parchatka
Stok Narciarski w Przemyślu
SudetyLift Szklarska Poręba
Supersnow S.A.
Szczyrkowski Ośrodek Narciarski
Szklana Góra Ski Harbutowice
Winterpol Karpacz Biały Jar
Winterpol Zieleniec
Witów-Ski
WOSiR Szelment
Wyciąg Cypisek Korbielów
Wyciąg Narciarski na Kalatówkach
Wyciągi Hotel&SPA Kocierz
Wyciągi Narciarskie Diament Zieleniec
Wyciągi Narciarskie Klepki Wisła
Wyciągi Narciarskie Szopowe
Złoty Groń Istebna


NA SKRÓTY POLECAMY FIRMY WSPIERAJĄCE
 
  O Stowarzyszeniu

  Statut PSNiT

  Czlonkowie

  Dołącz do nas

  Nasze konferencje

  Kontakt

  Archiwum wiadomości

  Strefa wewnętrzna








 
ZOBACZ ARTYKUŁY FIRM WSPIERAJĄCYCH






   
Copyright © 2015-2017   Polskie Stacje Narciarskie i Turystyczne