O Stowarzyszeniu Statut PSNiT Członkowie Oferty firm Dołącz do nas Kontakt Strefa wewnętrzna

  Zakres wymagań GOPR/TOPR przy odborach tras narciarskich.  

 
W dniu 5 października 2009 r. w Ośrodku Narciarskim Kotelnica Białczańska, odbyło się spotkanie naszego Stowarzyszenia ze służbami ratowniczymi: GOPR i TOPR.

Tematem spotkania było szczegółowe określenie wymagań przy odbiorach tras na zorganizowanych terenach narciarskich.


 


W projektowanych aktach prawnych (Ustawa o ratownictwie i bezpieczeństwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich), nie ma zapisów nakazujących dokonywania odbioru tras przed sezonem. Stacje narciarskie wykonują to, bo na nich spoczywa obowiązek właściwego przygotowania, oznaczenia i zabezpieczenia tras.

Na spotkanie, TOPR przygotował prezentację dotyczącą wymagań przy odbiorach tras - zobacz prezentację.

W prezentacji jest kilka znaczących spraw, ktore omawiamy szerzej:
  • Regulamin stacji narciarskiej
    Prezentowany regulamin zawiera minimalny zakres wymagań. Przy dostosowywaniu go do własnych potrzeb, warto spojrzeć na strony internetowe stacji np: Niestachów, Kotelnica, Witów-Ski, Małe Ciche, Śnieżnica.

  • Typowymi elementami zabezpieczenia na stacji narciarskiej są: tyczki, siatki ogradzające i wyłapujące, fladry czyli chorągiewki oraz materace.

  • Jak ma wyglądać zabezpieczenie trasy?
    Wyciąg (trasa wyciągu) musi być oddzielona od trasy narciarskiej - wystarczą fladry. Stację napędową i zwrotną należy zabezpieczyć siatkami lub płotkami.
    Trasa narciarska powinna być oznaczona z obu stron min. tyczkami wbitymi co kilkanaście metrów. Granice naturalne trasy: np. las lub dolinka nie muszą być zabezpieczone.
    Granice sztuczne np. ogrodzenie, droga - muszą być zabezpieczone siatkami wyłapującymi. Jeśli jest to płot drewniany-również ma być zabezpieczony siatką.
    Ważne: pas zewnętrzny trasy narciarskiej o szerokości 2 metrów powinien być wolny od przeszkód.
    Przeszkody na trasie: lampy, słupy, hydrandy-mają być zabezpieczone materacami do wys. 2 m od pow. śniegu. Zaleca się, aby wymienione przeszkody znajdujące się w newralgicznych miejscach trasy narciarskiej, zabezpieczyć dodatkowo - siatką wyłapującą od strony najazdu.
    Stojące na trasie armatki należy ogrodzić siatką dookoła. Miejsca dojazdu do wyciągu muszą być zabezpieczone siatką wyłapującą od strony najazdu.
U W A G A !

Wspólnie ustaliliśmy, że w interesie stacji narciarskiej, istotne jest wykonanie schematu (planu) stacji, na którym zaznaczone są miejsca , sposób wykonania i rodzaj stosowanych zabezpieczeń. Schemat ten, podpisany w czasie odbioru tras przez GOPR/TOPR, będzie przez nich uznawany w następnych latach,  jeśli stacja nie zmieni swoich tras ani wyciągów.  Oczywiście przy pierwszym odbiorze, służby ratownicze mogą nanieść na nim swoje poprawki. Taki schemat ma znaczenie przede wszystkim dla nowych stacji,  na których odbiór tras jest po raz pierwszy, a także dla stacji, które obawiają się corocznych większych wymagań GOPR/TOPR, co do sposobu i zakresu zabezpieczeń.

W prezentacji TOPR zaznaczona jest konieczność dokonywania 2 razy dziennie sprawdzenia stanu zabezpieczeń. Dotyczy to wyłącznie dużych obiektów z trasami niewidocznymi w całości z jednego miejsca. GOPR/TOPR ponadto zwraca uwagę aby trasy narciarskie nie były miejscem do spacerów, jazdy na sankach oraz jazdy na skuterach.
Nie ma podziału na regiony między GOPR i TOPR - szczególnie przy odbiorach tras na stacjach położonych poza górami.


19.10.2009



  Powrót Do góry   





 
DO STOWARZYSZENIA NALEŻĄ
 
Bania Ski & Fun-Białka Tatrzańska
Bartholet Maschinenbau AG
Beskid-Spytkowice
Base System Krzeszowice
Centrum Narciarskie Nosal Zakopane
Chyrowa-ski
CS Poland Centrum-Sport Brenna
Czarna Góra Stronie Śląskie
Czarny Groń Andrychów
Czorsztyn-Ski Kluszkowce
Doppelmayr Polska
Góra Chrobrego Elbląg
Góra 4 Wiatrów Mrągowo
Grapa-Litwinka Czarna Góra
Harenda-Zakopane
Henryk-Ski Krynica-Zdrój
Jacnia Stacja Narciarska
Jastrzębica SKI
Kaniówka-Białka Tatrzańska
Kasina Ski
KiczeraSki Puławy
Kolej Gondolowa Jaworzyna Krynicka
Kolej Linowa Czantoria Ustroń
Kolorowa Karpacz
Kompleks Zagroń Istebna
Kotarz Arena Brenna
Kotelnica Białczańska
Koszałkowo-Wieżyca
Leitner AG
Maspex Wadowice
Master Ski Tylicz
Mieszko Zieleniec
MKL Karpacz
Nartraj Chrzanów
Nartsport Rąblów
Nartorama Zieleniec
Nowa Osada Wisła
Ośrodek Narciarski Niestachów
Ośrodek Narciarski w Batorzu
Patronik Jelenia Góra
Pod Dziedzicem Gogołów
Pod Starym Groniem Brenna
Polana Sosny w Niedzicy
Polana Szymoszkowa Zakopane
Polczakówka-Ski Rabka Zdrój
Polskie Koleje Linowe S.A.
RBK&Partners Warszawa
Rusiń-Ski Bukowina Tatrzańska
Ryterski Raj Rytro
Siepraw Ski
Ski Arena Łysa Góra Jelenia Góra
Skidata AG
Słotwiny Arena Krynica-Zdrój
Stacja Narciarska Cieńków Wisła
Stacja Narciarska Czarnów
Stacja Narciarska Długa Polana
Stacja Narciarska Kamianna
Stacja Narciarska Kamienica
Stacja Narciarska Kazimierz
Stacja Narciarska Koninki
Stacja Narciarska Lubinka
Stacja Narciarska Pietkiewiczówka
Stacja Narciarska Rybno
Stacja Narciarska Soszów Wisła
Stacja Narciarska Spalona
Stacja Narciarska Stok Wisła Jawornik
Stacja Narciarska Suche
Stacja Narciarska Tylicz
Stajkowa-Krościenko
Stok Narciarski Bobliwo
Stok Narciarski Parchatka
Stok Narciarski w Przemyślu
SudetyLift Szklarska Poręba
Supersnow S.A.
Szczyrkowski Ośrodek Narciarski
Szklana Góra Ski Harbutowice
Winterpol Karpacz Biały Jar
Winterpol Zieleniec
Witów-Ski
WOSiR Szelment
Wyciąg Cypisek Korbielów
Wyciąg Narciarski na Kalatówkach
Wyciągi Hotel&SPA Kocierz
Wyciągi Narciarskie Diament Zieleniec
Wyciągi Narciarskie Klepki Wisła
Wyciągi Narciarskie Szopowe
Złoty Groń Istebna


NA SKRÓTY POLECAMY FIRMY WSPIERAJĄCE
 
  O Stowarzyszeniu

  Statut PSNiT

  Czlonkowie

  Dołącz do nas

  Nasze konferencje

  Kontakt

  Archiwum wiadomości

  Strefa wewnętrzna








 
ZOBACZ ARTYKUŁY FIRM WSPIERAJĄCYCH






   
Copyright © 2015-2017   Polskie Stacje Narciarskie i Turystyczne