GÓRNA STACJA KOLEI PKL NA GÓRZE PARKOWEJ WRACA DO NAJLEPSZYCH TRADYCJI

Od 1 września do 15 grudnia br. kolej linowo – terenowa będzie zamknięta w związku z przebudową budynku górnej stacji. Inwestycja ma na celu odtworzenie historycznego charakteru obiektu i wprowadzenie nowych udogodnień dla turystów. W odnowionym budynku powstanie restauracja i tarasy widokowe. Projekt zakłada również poszerzenie peronu, co usprawni sposób odprawy pasażerów i zwiększy komfort osób niepełnosprawnych oraz rodzin podróżujących z wózkami dziecięcymi.

Głównym celem inwestycji PKL jest przywrócenie obiektowi jego przedwojennego charakteru, w tym odtworzenie i uatrakcyjnienie strefy gastronomicznej dzięki nowej restauracji, która będzie mieścić się na piętrze budynku głównego o łącznej powierzchni ponad 132 m2. Projekt obejmuje również przebudowę pergoli mieszczącej kawiarnię i wyposażenie jej w szklane, otwierane ściany, chroniące przed wiatrem w okresie jesienno-zimowym oraz nowe okna, przez które turyści będą mogli obserwować widoki po stronie Rajskich Ślizgawek.

Przebudowie ulegnie także dziedziniec wewnętrzny, z którego półokrągłymi schodami będzie można dostać się na słoneczny taras restauracji. Nowa nawierzchnia umożliwi tam przeprowadzanie dancingów, których tradycja na Górze Parkowej sięga lat 30-tych ubiegłego wieku. Właśnie tradycje muzyczne i taneczne są ważnym elementem oferty Krynicy Zdrój, dlatego po przebudowie stacji nie zabraknie tutaj spotkań i dancingów. Ważnym elementem planowanej renowacji jest dobudowanie dwóch tarasów na piętrze restauracji o łącznej powierzchni 211,7 m2.

– Kolej na Górę Parkową jest najstarszym tego typu obiektem w Polsce, jej historia sięga 1937 roku. Dzięki zapowiadanej w planie inwestycyjnym PKL rewitalizacji chcemy powrócić do najlepszych przedwojennych tradycji. Przywrócenie historycznego wyglądu górnej stacji dotyczy przede wszystkim dobudowania tarasu restauracji znajdującej się na pierwszym piętrze budynku, dzięki czemu po zakończeniu prac będzie można podziwiać widok na panoramę miasta, Beskidy czy Jaworzynę Krynicką – mówi Patryk Białokozowicz z zarządu Polskich Kolei Linowych.

Projekt zakłada też poszerzenie peronu górnej stacji pod kątem wagonów z funkcją obustronnego wsiadania i wysiadania. Pojawią się także dodatkowe udogodnienia dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich lub podróżujących z dziecięcymi wózkami. Kasy zmienią swoją lokalizację, będą znajdowały się w stylowej konstrukcji pod tarasem restauracji, nawiązującej do modernistycznych wagonów, dzięki czemu hol dla oczekujących na zjazd ze szczytu Góry Parkowej zyska cenną przestrzeń.

Kolej na Górę Parkową uruchomiono 8 grudnia 1937 r. Była drugą koleją górską w Polsce i pierwszą typu linowo – terenowego.
W ciągu pierwszych 10 dni od otwarcia z nowej atrakcji skorzystało prawie 3,5 tys. osób, a w ciągu roku wagonem na szczyt Góry Parkowej wjechało wtedy ponad 145 tys. turystów.

Dwa wagony poruszały się po jednym torze z mijanką pośrodku trasy, której długość wynosi 642 metry,
a różnica wysokości 158 metrów. Zarówno dolna i górna stacja stanowi przykład awangardowego modernizmu.

PKL  20.08.2020